onsdag 10 oktober 2012

Färgupplevelse med förskolebarn 2,5-4,5 år.

Gjorde samma övning som på den andra förskolan för några dagar sedan. Denna gång var det en större grupp och vi var fler pedagoger med. Två "stationer" med vattenskålar x 3 med varmt vatten, isbitar färgade med karamellfärg i blått och rött. vi släppte på barnens "klara färdiga gå!" ner isbitarna samtidigt och fick uppleva hur vattnet smälte isen till blå och röda dimslöjor för att sen blanda båda kulörerna och få lila. Så kul! Och lyxigt! Jag ledde övningen och en annan ped "följde John" samtidigt. En tredje fotade och en fjärde dokumenterade skriftligt. Jag tycker så mycket om att göra saker tillsammans både med barn och kolleger så det var super :-)
Övningen passade väl in med deras pågående arbete med experiment. Sinnligheten i upplevelsen av färgerna som smälter och blandas gör att barnen vill måla, samma sak hände förra gången och nu var jag förberedd på det, här började dessutom barnen måla med isbitar på papperet och vi lade sen i isbitar i temperablock burkarna istället för vatten...
Dagens kommentarer var " jag blir aldrig färdig, jag tänker måla hela dan!" och "TACK för målningen!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar